Motor digitaal maken.

Ombouw van een LGB-motor met 3 aansluitingen naar digitale 4 aansluitingen.

Oude LGB-motoren hebben 3 afleidingen, een pin (gemarkeerd WS) is aangesloten op spoorvermogen en een van de twee motorconnectoren. Voor de werking van de motor moet deze worden gescheiden van deze pen.

De afbeeldingen tonen een eenvoudige conversie voor digitale bediening:     

  • open de motor en verwijder de elektromotor (let op de richting)     
  • kort het motorcontact, dat de WS-pin was, met de helft door dit motorcontact naar buiten te buigen en de vierde draad eraan te solderen    
  •  Plaats de motor terug in de versnellingsbak en zorg ervoor dat het motorcontact met de aangesloten kabel geen contact heeft met de WS-pen     
  • boor een vierde gat in de doos waar de vierde draad door heen gaat en sluit het deksel
  • Nu hebt u alle vier de draden die nodig zijn voor digitale bediening.
foto en tekst afkomstig van de Massoth wiki

Ombouw van een LGB Half-shell motor naar digitale bediening

In deze oude versnellingsbakken zijn beide motorcontacten verbonden met spoorvermogen. De motorkabels moeten aan beide zijden worden gescheiden van de stroomkabels van het spoor.

De afbeeldingen tonen een eenvoudige conversie voor digitale bediening:     

  • verwijder de wielen aan één kant van de versnellingsbak en draai de vier schroeven los die de halve schalen bij elkaar houden. Kijk uit voor de verende koolborstels!    
  •  verwijder de elektromotor (let op de richting)     
  • buig de koperen plaatjes die contact maken met de motorkabels weg van de motorkabels (zie afb. # 2)
  • soldeer draden (geel en groen) aan de motorkabels (zie foto # 3)     
  • plaats de motor terug in de versnellingsbak en zorg ervoor dat de motordraden de riemen niet raken    
  •  boor twee gaten in de bovenkant van de halve schalen voor de extra draden     
  • monteer de versnellingsbak opnieuw
  • Nu zijn alle vier de kabels nodig voor digitale bediening.

De positie voor de onderdelen in de versnellingsbak kan variëren met het motortype, controleer dit voordat u de loc opnieuw in elkaar zet. Deze versnellingsbak vereist een andere (langzamere) EMF-instelling aan de achterkant, raadpleeg de handleiding van uw decoder.

foto en tekst afkomstig van de Massoth wiki

Een PIKO-versnellingsbak voorbereiden voor digitale bediening (bijv. Taurus, BR218)

De Piko motor is klaar voor digitale modus. Je moet twee dingen opmerken:     Tegen over de LGB-motor zijn de pennen verwisseld! De spoorconnector (S1 + S2) is naar buiten en de motorconnector (M1 + M2) bevindt zich binnen.     

De pinnen liggen heel dicht bij elkaar. De connectoren moeten worden geïsoleerd met een krimpkous of tape.

foto en tekst afkomstig van de Massoth wiki

Playmobil-motor aanpassen voor digitale aansturing.

Dit type tandwiel is verbonden aan beide zijden van een tandwielmotor en spoor. In de digitale modus moet u een afzonderlijke motor en spoor hebben. Op de foto’s ziet u een eenvoudige suggestie:     

  • Verwijder het tandwiel van de loc (duw de borgklem voor + achter).     
  • Verwijder beide schroeven aan de onderkant en verwijder de afdekking met de schuifregelaars.    
  • Verwijder het blad van de plaat op de motor. (Afbeelding 1)     
  • Trek de draad, die van de ruisonderdrukking komt, naar de contactplaat en kort deze af. (Pict.1)     
  • Solderen van een draad (geel + groen) op de motorconnector en die van de ruisonderdrukking. (Afbeelding 1)
  • Boor 2 gaten in het deksel en duw de extra kabels erdoorheen.     
  • Monteer het tandwiel.     
  • Solderen van een kabel (wit + bruin) op de gebogen platen op de afdekplaat (afb. 2)
  • Nu hebt u alle connectoren die uw decoder nodig heeft.
  • De doorvoer van de extra kabels kan anders zijn, ligt aan de gebruikte loc (en van de ruimte).
foto en tekst afkomstig van de Massoth wiki